Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_column.php on line 153 Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_column.php on line 153 Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_row.php on line 438 Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_row.php on line 438 Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_column.php on line 153 Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_row.php on line 438 Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_row.php on line 438 Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_column.php on line 153 Warning: Illegal string offset 'content' in /customers/8/6/1/todayacademywellness.se/httpd.www/wp-content/plugins/wonster-shortcodes-2-symetrio/vc-wtr-admin/shortcodes/vc_wtr_column.php on line 153
[vc_empty_space height="60px"][vc_column_text delay="0"]

TODAY ACADEMY WELNESS´s
generella kostråd!

”Let the food be your medicine, and the medicine be your food”
Kosten är en stor del av vårt välmående och också en avgörande faktor på vägen mot ett resultat.

Vi på Today Academy Wellness förespråkar enkelhet och kvalité och har staplat ner våra viktigaste punkter i en bra kosthållning

[/vc_column_text][vc_empty_space height="40px"][vc_wtr_youtube url="0R0jyGK883g" size="640-480" resolution="hd720"][vc_empty_space height="40px"]

Regelbundenheten är A och O!

Håller din metabolism och förbränning igång, samt minskar risken för blodsockerfall och överätande. Vi förespråkar 4-5 mål/dag lite beroende på hur långa dina dagar ser ut. Tänk generellt 4 timmar mellan målen. Hellre 3 än 5!


Begränsa sockerintaget

och undvik i största mån produkter som innehåller raffinerat socker, såsom godis, fikabröd och läsk. Se även upp för dolt socker som döljer sig i många produkter därute idag. Grovt bröd som för ögat ser väldigt nyttigt ut kan vara fullproppat med socker, andra exempel kan vara flingor, muslii, yoghurts, ketchup och sushi. Lär dig att läsa på baksidan!


Se upp för kaloribovar

Caffelattes, feta dressingar, sötade yogurts, juicer, och nötter är bra exempel på livsmedel som kan plocka på kaloriintaget snabbt.


Vad är en lagom stor portion?

Ett bra tips är att tänka i knytnävar.
En lagom stor portion bör innehålla en handflata (utan fingrar) protein, 2 knytnävar grönsaker, och en knytnäve kolhydrater. Har du önskemål om att minska i vikt, rekommenderas att du byter ut de vita kolhydraterna mot grönsaker. OBS! Tänk på att ett mellanmål ska vara hälften så stort som ett vanligt mål! Våra shakes är ett ypperligt komplement för den som vill ha ett snabbt, smidigt och välkomponerat mellanmål.


Undvik för mycket salt

Det binder vätska i kroppen och höjer blodtrycket.


Var uppmärksam på tillsatser

såsom E-ämnen, sötningsmedel, och färgämnen. Vi tror på att kroppen mår bäst av så naturliga ämnen som möjligt.


Varadgslyxa mera!

Att äta nyttigt kan vara allt annat än tråkigt, och det behöver nödvändigtvis heller inte ta längre tid att laga. Unna dig en stund till att hitta inspiration, och gör det där lilla extra som gör att måltiden känns lite lyxigare, såsom att pudra gröten med kanel eller garnera tallriken med knippe grönt. Se gärna våran receptbank för inspiration!


Planera!

Ligg steget före och planera veckans kostschema och matinköp redan på söndagen. Planera även in dina unnar-dagar. Planerar du inte planerar du att misslyckas!


Fyll på ordentligt med vatten

Minst 1 ½ – 2 liter/dag utöver kosten. Kroppen består till stor del av vatten och har många livsviktiga funktioner för vår kropp.


Begränsa alkoholintaget

till max 1 ggn/veckan, alkohol innehåller väldigt mycket kalorier samt skapar obalans i kroppen som gärna leder till många andra osunda val. Under viktminskning rekommenderas ingen alkoholkonsumtion alls.


Unnar-dag!

Är du i fas och balans med din vikt, ha en dag i veckan då du unnar dig det där extra utöver din ordinarie kost. Vi tror inte på förbud eller att en hälsosam livsstil behöver vara svart eller vitt. Du kan äta av allt men inte alltid, och unna dig med måtta är 2 grund-principer som är bra att gå efter. Kom ihåg att det är vad du gör resterande dagar som gör den stora skillnaden för din hälsa.


[vc_empty_space height="60px"][vc_column_text delay="0"]

Välj råvaror med kvalitet som håller dig mätt länge!

Vi tror på att du kan hitta balans av att göra bra smarta val och stunder då du kan unna dig med gott samvete. Allt handlar om diciplin och ett sunt förnyft!

[/vc_column_text][vc_empty_space height="40px"]

Smarta proteiner:

Fisk
Skaldjur
Kyckling
Anka
Kalkon
Ägg
Tofu
Keso
Kvarg
Naturell yogurt (Låg fetthalt)

(Begränsa intaget av rött kött, korvar och charkuterier!)


Frukter:
Äpplen
Aprikoser
Bananer
Bär
Druvor
Kiwi
Melon
Apelsiner
Mandariner
Persikor
Nektariner
Päron
Ananas
Plommon

(Kom ihåg att frukt ingår i kategorin kolhydrater, innehåller viktiga vitaminer och mineraler men även en hel del fruktsocker! Dvs ät med måtta!)


Smarta grönsaker med mycket fibrer, vitaminer och mineraler:

Broccoli
Blomkål
Paprika
Spenat
Squash
Zuccini
Aubergine
Sparris
Kronärtskocka
Betor
Ruccula
Grönsallad
Morötter
Groddar
Selleri
Sojabönor
Rädisor
Tomat
Svamp


Smarta fetter hittar du i:
Avokado
Oliver
Nötter (Osaltade mandlar, cashewnötter, pekannötter, valnötter)
Frön (Osaltade solrosfrön, pumpafrön, sesamfrön)
Ost (Hårdost med låg fetthalt, fetaost, mozarella)
Oljor (olivolja, fiskolja, linfröolja, rapsolja, sojaolja, majsolja)
Dressingar (Vinägrette, balsamico, majonäs)

(Begränsa intaget av mättade fetter och undvik i största mån transfetter!)


Smarta kolhydrater:
Potatis
Rotfrukter
Bönor
Linser
Fullkornspasta
Fullkornsris/vildris
Bönpasta
Quinoa
Majs tortillas
Havregryn
Bovete
Popcorn


Tips på mat som dämpar sötsug!
Chiafrön
Spirulina
Kokosolja
Sötmandlar
Krossade linfrön
Walnötter
Avokado
Quinoa
Vitlök
Citron
Groddar
Spenat
Broccoli
Olivolja
Oraffinerat salt
Vallmofrön
Lax


Kontakt


Sveavägen 140
113 50 Stockholm

info@todayacademywellness.se

Användarvilkor
FAQ
Privacy Policy Cookie Policy
Today Academy ©. All Rights Reserved