25
05
2018

Överätandets djupare dilemma !

Kära läsare, att i olika hänseenden våga vara mänsklig och sårbar är en genomsyrande uppmuntran som vi går i bräschen för via denna bloggen. Visst önskar och vill eller har många av oss vid mer än ett tillfälle något naivt trott att vi är väldigt rationella, logiska och kloka i våra beslut och ageranden. Visst har dock även du misslyckats med att hålla dig till en tillsynes konsekvent sundhet i olika sammanhang, detta även trots att du proaktivt tänkt till i frågan. Något som det kan vara tillsynes lätt att skämmas över att ha gjort, speciellt om man som egenuppfattad klok och sund person gjort det med effekten att det omöjliggjort önskad viktnedgång, är att överäta. Såsom betonades redan i förra inlägget så är dock vi människor just långt ifrån (och delvis tur är väl det?) fullt rationella individer.

 

Att dra ner på mängden mat och näringsintag kan tyckas vara en ganska given första grundregel som de flesta med visst sunt förnuft och grundläggande ambition för sin viktnedgång borde kunna åstadkomma. Även om de flesta både inser vikten av det i teorin samt även börjar att agera på det i praktiken så faller en skrämmande hög andel tillbaka i dubbel bemärkelse. Dvs. dels så tappar de rutinen och dels så går de upp de nedgångna kilona igen över tid. Såsom framhölls redan i senaste inlägget så är mat förknippat med så mycket annat och mer än just näring. Att äta är nämligen tätt förknippat med en rad positiva känslor såsom njutning, välbehag, avslappning och trivsel likväl som det används för att dämpa utloppet för olika former av negativa känslor såsom vrede, otrygghet och ensamhet. Dessutom så är vi av naturen programmerade att kunna äta mer än vi har användning för här och nu och många av oss har ”betingat” beteende sedan uppväxten. Dvs redan som barn så har sambandet mellan mat, trygghet och kärlek förankrats, eftersom de flesta av oss är uppväxta med att mat används som tröst och belöning.

Maten fyller en tomhet men utgör bara ett kortsiktigt substitut och ”symptomsmörjmedel” som gör att vi kan tillåta oss att välja att skjuta på att gå till roten med våra egentliga problem och utmaningar. Därmed så försätter vi oss i en ond spiral som föga förvånande allt som oftast leder till övervikt. Det faktum att individen oftast blott på sin höjd skrapar på yta till problemet gör uppenbarligen också att den inre stress som i sin tur ökar utsöndringen av stresshormonet kortisol knappast tilltar. En stressyndromutsöndring som i sin tur ofta bidrar till att sänka såväl din ämnesomsättning som fettförbränning. Ohälsosamma vanor som orsakat viktökningen är väldigt svåra att göra sig av med när de väl etablerats och kroppen kommer att försvara sina kilon som den har blivit bekväm med som ett instinktivt primitivt och instinktivt skydd mot svält. Överätning kan dessutom delvis bero på att man har för lite av ett hormon som heter GLP-1. Ett hormon som är tänkt att stiga under måltiden med syftet att signalera till hjärnan att magen är mätt. Med andra ord så stiger det inte tillräckligt hos överätare, varför individen inte känner av när det är dags att sluta äta. Som sagt anledningarna är ofta många och med en viss komplexitet i såväl samband som åtgärdsanalys med utgångspunkt i den enskilda individens utmaningar och förutsättningar på olika plan.

 

 

Väl medveten om din övervikt så  blir ofta den naturliga kontraståtgärden när du måste äta mindre och sundare att du fastnar i matfixering.  Som en första reflektionsutgångspunkt för att framåt närma oss diskussionen av lämpliga åtgärder för att minska just överätande, så ber vi er alla att inledningsvis reflektera över följande frågeställningar:

Vart är du på väg där när maten tillåts ta så stor plats i ditt liv ?

För vad utgör överätandet eventuellt ett substitut för  i ditt liv och varför ?

Vilka andra källor till trygghet och återhämtning kan du finna alternativt prioritera på en ny nivå ?

Förutom att det kan bli aktuellt med att söka professionell hjälp, vem i din omgivning

kan du kanske anförtro dig till och varför (exklusiv sårbarhet och förtroende, se tidigare blogginlägg) ?

 

Källor:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ska-du-inte-skuldbelagga-manniskor-med-overvikt

https://www.mabra.com/ater-du-for-mycket-nu-vet-forskarna-varfor/

http://www.lisbethstahre.com/

 

Kommentarer
0

Leave a reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kontakt


Sveavägen 140
113 50 Stockholm

info@todayacademywellness.se

Användarvilkor
FAQ
Privacy Policy Cookie Policy
Today Academy ©. All Rights Reserved