18
05
2018

Konkreta åtgärder för att hantera Prestationsångest

Prestationsångest, sårbarhet och självförverkligande- våga inse och agera på att upptäcka dess konstruktiva potential !

Alla har vi säkert någon gång fått känslan av att utmaningar runt om oss fullständigt kulminerar och istället för att utmana sig själv till att försöka se en konstruktiv potential i sammanhanget så är det istället lätt

Känslan av prestationsångest är nära förknippat med rädslan för att misslyckas. En rädsla som i sin tur, speciellt utan förankring i en bra självkänsla kan ackumulera sig på ett så pass destruktivt sätt att vi långt ifrån i många hänseenden kan få utlopp för och närma oss förverkligandet av vår potential inom olika avgörande områden i våra liv.

De fakto så finns det en viss uppenbar positiv potential med prestationsångest om den dels värderas på och dels ageras gentemot på ett lämpligt sätt. En första avgörande komplexitetsslutsats som bör framhållas är att misslyckande tyvärr är förknippat med sårbarhet, vilket i sin tur i samhället ofta har en viss negativ efterklang och anses ofta vara synonymt med en form av svaghet. Samtidigt som vi ofta kan imponeras och inspireras av att se rå sanning och öppenhet hos andra människor, så är vi extremt rädda för att exponera det själva, med en rädsla för att sanningen och det som vi har att erbjuda ej duger. ”I want to experience your vulnerability but I don`t want to be vulnerable”. Det allt mer digitala samhälle som vi lever i främjar uppenbarligen inte heller att vi utvecklar den grundtrygghet, själv sam även självmedkänsla ( se tidigare blogginlägg).

 

Faktum är dock att sårbarhet i sig är ett värdeneutralt begrepp och utan att våga vara sårbara i olika hänseenden så försummar vi också möjligheten att utforska den positiva potential som finns inom så pass priorierade områden som relationer såväl privat som professionellt. Visst må vi ofta  uppleva misslyckanden och viss smärta  på vägen men utan dessa misslyckanden och efterföljande reflektion så kan vi inte heller berika den självinsikt och aptit på livets möjligheter som gör att vi förverkligar dess potential så bra som vi kan. Faktum är dessutom att ledare som, som helhet anses vara kompetenta, ändå visar sig vara sårbara (erkänna okunskap inom ett område och be om hjälp av en kollega som därmed dessutom ofta växer i sitt ansvarstagande och roll) och blotta ex. en viss svaghet ofta får ökat förtroende från sin omgivning (sk. Pratfall effect) dvs. ett typ exempel på en väldigt avgörande konstruktiv potential med att vara sårbar och därmed mänsklig. At våga vara sårbar bygger dock på ett väldigt intimt förtroende som ofta tar tid at bygga upp och som ofta innefattar en exklusivitet. Vad som krävs fullt ut för att bygga detta förtroende och hur du kan resonera för att värdera vilka som är värda din exklusiva sårbarhet, är något som vi genuint ser fram emot att återkomma till i ett eget framtida inlägg.

 

Konkreta åtgärder för att hantera prestationsångest

 

  • Fundera på vad det är som ger dig ångest, försök strukturera upp vad som väcker störst obehag hos dig. Om du lyckas identifiera det, fundera kring dina möjligheter att påverka och förändra förutsättningarna. Vilka faktiska möjligheter har du att agera? När du gjort vad du kan kvarstår förutsättningarna som du inte kan påverka, premisserna som du måste acceptera. Att hantera och acceptera ångest är en tuff uppgift och när du klarar av att stå ut har du tillägnat dig ett värdefullt verktyg inför nästa ångestladdade situation ?
  • Skriv ner en lista med de egenskaper som du är mest nöjd med hos dig själv samt fundera på varför just du själv känner att du är stolt över de ?
  • När du skall utmana dig inom områden som är obekanta, visualisera det möjliga värdet med att nå det mål som det troligtvis är förknippat med- vilka positiva känslor kan du exempelvis förknippa med det och varför ? Hur kan du kanske också bidra till att inte imponera på utan inspirera människor i din omgivning ?
  • Avdramatisera och omvärdera din syn på att ev. misslyckas på vägen. När till och med många ledare vågar vara sårbara (som tillsynes har så mycket att sätta på spel, varför skulle inte jag våga vara det ?)
  • Jämför dig inte med andra, du är din egen person och skall bli just din personligt bästa version. Försök att stegvis bli bättre att ”klappa dig själv på axeln” även kring det lilla och klappa dig på axeln. Ökad självmedkänsla sår stegvis frönen som kan gro till en bättre självkänsla.
  • Omge dig med människor som ser dig för den du är och som har intresset och förmågan att sunt boosta och inspirera dig (ej pressa) mot att bli din bästa version. Precis som att du av olika anledningar söker ny professionell stimulans så måste du också kanske se värdet med att utveckla och eller avveckla visst privat umgänge utifrån symbiosen mellan vem du är, vill bli och varför. Ha ambitionen att själv bidra stegvis till att skapa en gemenskap som kännetecknas av just konstruktiv öppenhet och sårbarhet.

Vi avslutar med en spännande liveförankring kring ämnet genom att länka till ett Youtube klipp där en psykolog i ”Malou efter 10” ger en spännande inblick i vilka som ofta drabbas av prestaionsångest, varför men även hur du kan tänka och agera för att stegvis komma över din prestationsångest !

 

http://www.bup.se/sv/Rad-och-fakta/Artiklar/8-tips-for-att-hantera-prestationsangest/

http://mindly.se/artiklar/5-tips-foer-att-hantera-prestationsaangest

 

Just nu så så kan du göra vår stresshanterings plan för bara 29kr och samtidigt nyttja alla mervärden under 1månad! Klicka hör för att börja!
https://www.todayacademywellness.se/?product=stresshanterings-planen

Önskar dig en trevlig fredag /
Martin Gerhardsson – Todayacademy Wellness

Kommentarer
0

Leave a reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kontakt


Sveavägen 140
113 50 Stockholm

info@todayacademywellness.se

Användarvilkor
FAQ
Privacy Policy Cookie Policy
Today Academy ©. All Rights Reserved