09
05
2018

konsten att vända viktnedgångsfällor till potentiella långsiktiga vinnarverktyg

Om konsten att vända viktnedgångsfällor till potentiella långsiktiga vinnarverktyg !

Kära läsare, varmt välkomna in i maj månad, förhoppningsvis ett rejält avstamp för sommarkänsla i flera bemärkelser.

Att ha en benägenhet att bli för enkelspårig har sina uppenbara för och nackdelar i olika hänseenden men kan de fakto, rätt utnyttjat, bära på en väldigt konstruktiv potential i viktnedgångssammanhang. En vanlig fälla utgörs av att exempelvis bara fokusera på en sorts träningsåsom konditionsträning medan när det kommer till kritan så gynnas såväl den passiva som aktiva ämnesomsättning och potentiella fettförbränning uppenbart  av en ökad muskelmassa. Om du dock har ett intresse för just konditionsträning så har du, allt som oftast lättare för att ”ta ut dig” än de främst inbitna gymarna.

Istället för att köra statiska gymövningar så kan du med fördel köra exempelvis cirkelträning och garanterat flera övningar med ren kroppsvikt, Dvs styrketräning med intensitet som både tonar och stärker muskulaturen samt ökar fettförbränningen. Återkommer med mer inspiration kring detta i nästa inlägg.

De som skapar något konstruktivt av ovanstående beskrivna komplexitet har även en godsjälvinsikttill skillnad från många som efterhand tappar sina rutiner och som saknar valmöjligheter och flexibilitet för att åstadkomma detta när hinder dyker upp i vardagen.

 

-Hur mycket skälig tid kan du på veckobasis avsätta och vilken flexibilitet i olika hänseenden måste du eftersträva för att exempelvis kunna upprätthålla dina träningsrutiner ?

-Kan ditt sedvanliga spinning och gympass på givna tider bytas ut mot löpning från hotellet du övernattar på följt av lämpliga övningar med egen kroppsvikt ?

Att med systematik upprätthålla sunda rutiner över tid även om du ibland tvingas vara flexibeloch till och med tvingas att välja något initiativ som inte upplevs ha fullt samma goda effekt som förstavalet ger uppenbarligen betydligt bättre effekt än att slaviskt följa, kanske till och med överambitiösa, rutiner en period, som du sedan långsiktigt uppenbart tappar.

Oberoende av att vi alla är unika individer med i viss utsträckning varierande behov och responsivitet för olika stimuli, så är kolhydrater vår främsta källa till energi och bör ytterst sällan helt elimineras från kosten. Visst går du upp i vikt om du äter för mycket (speciellt om andelen snabba kolhydrater är hög) , men om de är utspridda över dagen och fördelade i rekommenderade mängder (även hög andel långsamma i förhållande till snabba kolhydrater) så når du dina mål ändå. Dessutom kommer du ha mer energi inför dina träningspass som därmed kan utföras med högre intensitet, vilket har potential att ge dig den så hett eftertraktade högre fettförbränningen samt en bättre kondition och allmän hälsa, vilket uppenbart är gynnsamt för ditt långsiktiga viktnedgångsarbete. Kolhydraterna bör dock huvudsakligen ätas under frukost och lunch, vilket gör att du bränner dem under resten av dagen.

Det är också viktigt att betona att eliminering av kolhydrater ur kosten kan orsaka några allvarliga hälsoproblem.

 

Med dessa insikter förmedlade så ser vi fram emot att längre fram få inspireras av att höra om hur ni läsare lyckades vända era hinder och utmaningar till möjligheter samt önskar er alla en härlig start på maj !

Må väll / Crew

p.s nu är snart sommaren här, har du glömt bort hur våran medlemsplattform fungerar? ta en titt på denna film och passa på att göra en gratis hälsoanalys! Du kan nu aktivera plattformen för 29kr!

TRYCK PÅ LÄNKEN

https://goo.gl/SCqrA8

OCH TA DEL AV VERKTYG SOM FUNGERAR OCH GÖR LIVET ENKLARE!

 

Källor:

 

https://www.expressen.se/halsoliv/7-viktfallor—sa-lyckas-du-halla-balansen/?bullet=2

6 misstag vid bantning

Kommentarer
0

Leave a reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kontakt


Sveavägen 140
113 50 Stockholm

info@todayacademywellness.se

Användarvilkor
FAQ
Privacy Policy Cookie Policy
Today Academy ©. All Rights Reserved