FAQ

 

 

FRÅGOR OM TRÄNING:

Hur långt innan träningen ska jag äta?

Svar: Beroende på om du ska träna styrka eller kondition så är det att föredra olika tider. Ska du träna kondition så är det bra att ha ätit ca 2h innan. Om du ska träna styrka så räcker det med en timme.

 

Hur många gånger i veckan bör jag träna?

Svar: Hur många gånger du ska träna är väldigt individuellt. Det beror dels dina tidigare träningserfarenheter men också på hur mycket tid du är beredd att uppoffra, samt vad dina mål är. Det viktiga är att du hittar det antal gånger som passar dig och som du kan hålla kontinuerligt.

 

Räcker det med att träna 2 ggr/veckan för att se resultat?

Svar: Du kan definitivt få resultat av 2 träningspass i veckan. Hellre 2 kvalitativa pass/v kontinuerligt än 5 ”halv-danna” pass en vecka och inget en annan. I regel brukar man säga att kosten är ungefär 70 % av resultatet, och vardagsmotionen är en tredje komponent som kommer ha stor påverkan på ditt resultat.

 

Bra träning för fettförbränning?

Svar: Intervallträning är ett effektivt sätt att bränna fett på. Korta effektiva intervaller med hög intensitet och korta pauser däremellan.

 

Hur länge bör jag vila mellan passen?

Svar: Beror på intensitet av träningspasset, men mellan 12-72 timmar i regel. Tränar du olika kroppsdelar kan du träna med träningsvärk. Dvs träningsvärk i bena = Du kan träna armar

 

FRÅGOR OM KOST:

Vad är anledningen till att ni använder er av måltidsersättningar i er kostplan?

Svar: Måltidsersättningar är ett ypperligt verktyg att använda som komplement i en kostplan för viktnedgång då det innehåller all näring kroppen behöver men begränsat antal kalorier. Vi förespråkar att byta ut 1-2 mål/dag för viktnedgång, och är väldigt noga med kvalitet och innehåll. Måltidsersättningar är också ett bra alternativ för den som vill hålla vikten/vill gå upp i vikt, men då i användning som mellanmål.

 

Måste jag äta mellanmål även om jag inte är hungrig?

Svar: Ja, alltid mellanmål! Regelbundenhet är A och O. Det håller igång din ämnesomsättningen och minimerar risken för överätande vid nästa måltid. Ett stabilt blodsocker är en viktig förutsättning för att du ska orka, må bra och hålla din vikt.

 

Får jag använda vilka kryddor jag vill i min kostplan?

Svar: Absolut, krydda på! Undvik för mycket salt bara, det binder vätska i kroppen.

 

Vilket fett är bäst att använda till stekning?
Svar: Vi förespråkar olivolja och rapsolja. För fler tips, se ”Kostråd” under fett.

 

OM MEDLEMSKAPET:

 

Kan jag göra ett uppehåll i mitt medlemskap?

Svar: Blir du så sjuk eller skadar dig så att du inte kan fortsätta programmet, kan du mot läkarintyg pausa eller avsluta programmet. Se användarvillkor

 

Vad är viktigt att tänka på innan jag kör igång?

Svar: Du bör vara motiverad och inställd på att det kommer krävas tid, energi och planering för att du ska nå dina mål.

 

Vad gör jag om jag byter e-postadress?

Svar: Skicka ett mail till info@todayacademywellness.se

 

Vad gör jag om jag tappar bort mitt lösenord?

Svar: Skicka ett mail till info@todayacademywellness.se